Giuseppe Liberto Giardina

Ritratto di Salvatore Culotta

25 Ottobre 2013, 15:52 - Salvatore Culotta   [suoi interventi e commenti]

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 Giuseppe Liberto Giardina

Poche le notizie che ho reperito di Giuseppe Liberto Giardina, sarto e poeta, padre del Nino Liberto che molti conoscono, o ricordano, come fotografo e tali notizie sono tutte dovute all’infaticabile lavoro di Domenico Portera. Sappiamo quindi che “…nacque a Cefalù il 5 ottobre 1879 da Antonio, marinaio, e da Giuseppa Giardina, casalinga. Morì a Cefalù l’11 febbraio del 1945”. ( D. Portera)

Di mestiere era sarto ma, quel che più conta, era per l’appunto un poeta e scrittore, e poetava sia in lingua che in dialetto. E’ facile pensare che abbia scritto per gran parte delle sua vita, pubblicando nel 1928 il volume “Cefalù e il Salvatore”, stampato dalla benemerita Tipografia Gussio, e, oltre a ciò, collaborava con poesie e articoli vari al giornale “L’Idea” ( divenuto poi “L’Idea Cristiana”).Ad un certo punto della sua vita ebbe una profonda crisi spirituale che, abbandonata l’ideologia anarchica – faceva parte di un circolo anarchico cefaludese – si rivolse con convinzione alla fede cattolica.

Ciò detto ( e capisco che è poco, ma non sono un ricercatore) fra le tante poesie, ripubblicate da D. Portera a cura della Fondazione Mandralisca, ne ho apprezzato moltissimo una riguardante la Rocca, e quell’una voglio riproporre qui. Il libro “Giuseppe Liberto Giardina – Cefalù e il Salvatore – poesie e prose. Ed. Kefagrafica Lo Giudice 1995” è, per chi volesse comprarlo, reperibile presso la Fondazione Mandralisca.

 La poesia è un dialogo tra un nipote e il nonno “ ch’era un uomu di talentu: /pirchì tanti librazza avia liggiutu” e ne trascrivo qui solo una parte :

A giru lu fucularu

……………………………….

   Homo memento quia pulvis eccetra:

eccu 'na liggi fisica e murali,

tanti cumuni a tia comu a la petra

chi cumponi sta rocca culussali,

chi tanta genti ha vistu 'nterra e mari

jri, viniri, scinniri e acchianari.

 

   L'unna giganti sullivari ha vistu

sbattiri a li suoi pedi e rinculari

supra sé stissa 'ntra un lamentu tristo

e 'ntra 'na scuma d'ira autu sbuffari,

e poi l'ha vistu docili e chi cedi

in umiltati e calma a li suoi pedi.

 

   La carizzia d'aprili, e la zzuttata

di dicembri conusci o di jnnaru;

li negghi, l'acquazzina e la jlata,

lu suli vivu o ch'affaccia di raru,

li venti, la furtuna e la timpesta;

ma tuttu passa ed idda ancora resta.

 

   A propositu, nannu beddu, è veru

l'età di li ciclopi e si abitaru

sta rocca chi si chiudi 'ntra un misteru

 intornu a la sua storia, e si livaru  

cu massi enormi un tempiu chi si presta

a tistimoniu e la liggenna attesta?

 

Figghiu, chi sacciu, ma qual'è lu scopu

lu fini, la tinnenza e la ragiuni

piscari 'ntra la favula un ciclopu

si vannu cu la favula a tantuni

li storici prisenti e li passati

'ntornu a lu munnu e la sua antichitati?

 

Sferri cu voli la sua fantasia

a li ciclopi 'ntornu e a li giganti,

cu l'occhiu 'nfruenti chi ci stralucia

comu si fossi un pezzu di diamanti,

ieu cridu ca tra l'uomu nuovu e  anticu

la differenza è pampina di ficu.

 

Guarda cchiuttostu la rigali cruna

chi posa quali eturnu diadema

di 'ndomita furtizza, unni di luna

lu raggiu scinni e 'mpallidennu trema,

d'unni lu suli sia di 'nvernu o stati

riverbira caluri a la citati.

 

   E li suoi linii ammira magistrali

chi si 'ntriccianu in tanti chiari oscuri,

li suoi panniggiamenti naturali

e li rilevi di li cripaturi

ch'hannu artistici aspetti sempre nuovi

secunnu si c'è suli, scuru o chiovi.

 

Guarda comu rileva la sua tinta

d'aranciu scuru in ogni sfumatura

di stu tramuntu chiusu, e dimmi:è finta

arti d'un casu o puru la natura,

senza imitari e sforzu di pinsaru

dipingi la grannizza di lu veru?

 

Guarda ogni grutta comu di l'anticu

parra e d'un tempu chi nni fu luntanu:

la stillatiti 'nfatti è lu lammicu

di tanti e tanti etati cui l'umanu

pinseru si cuntorci a pricisari

senza sapiri d'unni 'ncuminciari.

 

Eccu la grutta ditta: Mastru Piddu

e  l'autra ancora di lì Cusintini:

pari chi 'ntra lu tettu d'un gamiddu

sia la testa pinnenti e ddà vicini

sparsi e 'ntricciati 'ntra li chiari –oscuri

scheletri, crozzi e orribili figuri.

 

E gira e va cu l'occhiu di la menti

'ntra la Madonna 'u Lumi e Sant'Antoni

la cavirnusa grutta di jimenti,

cu l'autri appresu, pari chi rintroni

dintra d'un'ecu arcana e di turmentu

quannu passannu 'ngulasi lu ventu.

 

'Ntra li me caminati d'ogni sira,

di st' ecu mi sintia di tantu in tantu,

scippari da l'armuzza li suspira,

e l'occhi 'numitirsi di chiantu,

pinsannu a li mieu nenti e a lu misteru

 d'un iu. granni 'ntra lu munnu 'nteru.

 

Chi mi 'mporta sapirila abitata

d'arabi, di ciclopi o di sicani,

quannu a guardarla l'alma è traspurtata

'ntra un munnu nuovu da pinseri arcani

unni l'Anticu 'un sappi di passatu

né plurali è lu Granni e limitatu.

 

Memento e pensa comu stu Casteddu

superbu, anticu, granni e rigurusu

forsi un jornu sarà chianu o munzeddu

di petra minutidda e fuora d'usu,

cosi nel mondo, da l'oggi al domani;

«le cose di quaggiù fugaci e vane

La foto di G. Liberto Giardina è tratta da ARKE’: http://www.arkefa.it/ , l’archivio fotografico cefaludese della Fondazione Mandralisca.

Nota: Leggo e rileggo questi versi e mi vado convincendo che sia la cosa migliore fino ad oggi scritta sulla Rocca. Mi piacerebbe se fosse studiata nelle nostre scuole.